.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سرمايه‌گذاري ‌هزار ميليارد توماني صنعت گيلان

رئيس سازمان صنايع و معادن گيلان از سرمايه‌گذاري يك‌هزار ميليارد توماني در صنعت استان و بهره‌برداري از اين پروژه‌ها تا پايان سال جاري خبر داد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس، تمام اختيارات دولت براساس اصل 127 قانون اساسي به وزير صنايع و كارگروه ستاد تسهيل امور و پشتيباني واحدهاي توليدي و شهرك‌هاي صنعتي واگذار شده و مدت شش ماه از نخستين جلسه اين ستاد در گيلان مي‌گذرد كه در شش كارگروه هدفمندسازي يارانه‌ها و موارد خاص، امور بانكي و تسهيلات، امور معادن و صنايع معدني، امور مالياتي، گمرك و تامين اجتماعي، شهرك‌هاي صنعتي و محيط زيست و همچنين كارگروه بررسي مسائل عمومي با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط كشوري و استاني تشكيل شده است.
با توجه به تشكيل دور دوم ستاد تسهيل امور و پشتيباني واحدهاي توليدي و شهرك‌هاي صنعتي در گيلان مصاحبه‌اي با محمدحسين اصغريان رئيس سازمان صنايع و معادن گيلان انجام شده كه ماحصل آن را در ذيل مي‌خوانيد:

فارس: سال گذشته چه ميزان سرمايه‌گذاري در حوزه صنعت و معدن گيلان به بهره‌برداري رسيد؟
اصغريان: سال گذشته 573 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در حوزه صنعت و معدن استان به بهره‌برداري رسيده كه 200 ميليون دلار آن سرمايه‌گذاري خارجي و بقيه سرمايه‌گذاري داخلي بوده و از اين حيث رتبه سيزدهم كشور را كسب كرديم.

فارس: امسال چه ميزان سرمايه‌گذاري در حوزه صنعت و معدن گيلان به بهره‌برداري مي‌رسد؟
اصغريان: امسال برآورد مي‌شود حدود يك‌هزار ميليارد تومان پروژه صنعتي و معدني در استان به بهره‌برداري برسد كه از اين حيث به رتبه دهم كشور ارتقا پيدا مي‌كنيم و اين امر با همكاري تمام دستگاه‌هاي اجرايي و بانك‌هاي گيلان محقق مي‌شود.

فارس: چند مصوبه در دور نخست ستاد تسهيل در گيلان به تصويب رسيد؟
اصغريان: نخستين جلسه ستاد تسهيل امور و پشتيانبي واحدهاي توليدي و شهرك‌هاي صنعتي آذر ماه سال گذشته در استان تشكيل شد و 832 نفر به آن مراجعه كردند و 594 مصوبه به تصويب رسيد كه 576 مصوبه در استان انجام شد و 18 مورد با مراجعه به استان‌هاي ديگر به تصويب رسيد.

فارس: چه تعداد مصوبه تا كنون اجرايي شده است؟
اصغريان: تا كنون 51 درصد مصوبات معادل 305 مصوبه اجرا شده و 49 درصد مصوبات شامل 289 فقره در حال اقدام است.

فارس: كارگروه امور بانكي و تسهيلات چند مصوبه دارد؟
اصغريان: كارگروه بانك‌هاي عامل با 404 مصوبه دو سوم مصوبات دور نخست را دارد كه 201 مصوبه اجرايي شده و 203 مصوبه در حال اجراست و 364 مصوبه مشكل نداشته و قابل اجرا بوده و تعدادي از مصوبات به دليل داشتن مشكل قانوني قابل اجرا نيستند ضمن اينكه 207 مصوبه به نحوي اجرا شده يا در مراحل انتهايي قرار دارد و 157 مصوبه نيز باقي مانده است.

فارس: بيشترين مصوبات توسط كدام بانك‌ها محقق شده است؟
اصغريان: بانك صادرات با 81 درصد بهترين عملكرد تحقق مصوبات ستاد تسهيل را دارد، بانك صنعت و معدن با 73 درصد رتبه دوم را كسب كرده، بانك تجارت با 59 درصد در رتبه سوم قرار دارد و بانك‌هاي كشاورزي و سپه با تحقق 57 درصد مصوبات رتبه بعدي را كسب كردند.

فارس: بيشترين مصوبات دور نخست ستاد تسهيل متعلق به كدام بانك بود؟
اصغريان: بانك ملي با 103 مصوبه و 39 درصد پيشرفت بيشترين مصوبات دور نخست ستاد تسهيل امور و پشتيباني واحدهاي توليدي و شهرك‌هاي صنعتي در گيلان را به خود اختصاص داده، بانك صنعت و معدن با 91 مصوبه و 73 درصد پيشرفت در رده بعدي قرار دارد و بانك صادرات با 81 درصد بيشترين درصد تحقق مصوبات را داشته اما از نظر تعداد مصوبات داراي 43 مصوبه است و در مجموع مصوبات قابل اجراي بانك‌ها 56 درصد محقق شده و 34 درصد نيز هنوز در حال انجام است.

فارس: مصوبات واحدها در بانك‌ها شامل چه مواردي است؟
اصغريان: مصوبات واحدهاي صنعتي در بانك‌ها شامل تقسيط، تسهيلات، استمهال، بخشودگي جرائم و مشكل وثيقه مي‌شود و بهترين همكاري را در اين حوزه در بخش تسهيلات و بخشودگي جرائم داريم ضمن اينكه كارگروه اشتغال و بانك‌ها بيشتر در بخشودگي جرائم همكاري داشتند و در بخش تسهيلات نيز بانك‌ها و كارگروه اشتغال كمك كردند.

فارس: چند درصد در حوزه‌هاي مختلف بانك‌ها پيشرفت حاصل شده است؟
اصغريان: در حوزه استمهال 56 درصد پيشرفت داريم، در بحث مشكلات ناشي از وثيقه و كمبود وثايق 45 درصد مصوبات اجرايي شده و در بحث تقسيط 29 درصد پيشرفت داريم و به دليل اينكه واحدها بايد بين 5 تا 20 درصد تسهيلات را بپردازند و عمدتاً از پرداخت اين مبلغ اجتناب مي‌كنند، سبب عقب ماندگي در اين بخش شده است.

فارس: كارگروه‌هاي ستاد تسهيل در دور نخست چه تعداد مصوبه دارند؟
اصغريان: كارگروه معادن و صنايع معدني 14 مصوبه، كارگروه شهرك‌هاي صنعتي و محيط زيست 24 مصوبه، كارگروه مالياتي، گمرك و تامين اجتماعي 105 مصوبه، سازمان صنايع و معادن 47 مصوبه و در مجموعه 594 مصوبه را شامل مي‌شود كه بانك‌هاي عامل 49 درصد آن را محقق كردند ضمن اينكه كارگروه معادن و صنايع معدني 85 درصد، شهرك‌هاي صنعتي و محيط زيست 91 درصد، كارگروه مالياتي، گمرك و تامين اجتماعي 29 درصد و سازمان صنايع و معادن 82 درصد مصوبات را محقق كردند و به طور ميانگين 51 درصد مصوبات اجرايي شده است.

فارس: چند مصوبه در كارگروه‌هاي مختلف اجرايي شده است؟
اصغريان: 404 مصوبه در حوزه بانك‌ها به تصويب رسيده كه 201 مصوبه اجرايي شده و 203 مصوبه در حال اجراست، در حوزه معادن و صنايع معدني از 14 مصوبه 12 مصوبه اجرايي شده و دو مصوبه باقي مانده، در كارگروه شهرك‌هاي صنعتي از 24 مصوبه تعداد 22 مصوبه اجرايي شده و دو مصوبه باقي مانده، در حوزه مالياتي، گمرك و تامين اجتماعي كه ضعيف‌ترين عملكرد را در كارگروه‌ها دارد، از 105 مصوبه تعداد 31 مصوبه اجرايي شده و 74 مصوبه باقي مانده و در حوزه سازمان صنايع و معادن نيز از 47 مصوبه تعداد 39 مصوبه اجرايي شده و 8 مصوبه باقي مانده است.

فارس: چند درصد مصوبات كارگروه شهرك‌هاي صنعتي اجرايي شده است؟
اصغريان: كارگروه شهرك‌هاي صنعتي شامل شركت شهرك‌ها، آب، گاز، محيط زيست و اداره راه مي‌شود و شركت شهرك‌هاي صنعتي در اين گروه تمام مصوبات را اجرايي كرده و همچنين تمام مصوبات شركت‌هاي آب منطقه‌اي، گاز، محيط زيست و اداره راه نيز عملياتي شده ضمن اينكه در حوزه برق از 5 مصوبه، 3 مصوبه انجام شده و 60 درصد پيشرفت دارد و دو مصوبه ديگر باقي مانده كه اميدواريم به‌زودي اجرايي شود.

فارس: چند درصد كارگروه مالياتي، گمرك و تامين اجتماعي اجرايي شده است؟
اصغريان: اداره كل گمرك گيلان در كارگروه مالياتي، گمرك و تامين اجتماعي دو مصوبه دارد كه هر دو مصوبه اجرايي شده است، در امور مالياتي نيز از 50 مصوبه 16 مصوبه اجرايي شده، 34 مصوبه باقي مانده و 32 درصد پيشرفت دارد و حوزه تامين اجتماعي 53 مصوبه دارد كه 13 مصوبه اجرايي شده و 40 مصوبه در حال اجراست و 24.5 درصد مصوبات تحقق يافته ضمن اينكه اين كارگروه 29.5 درصد پيشرفت مصوبات را به طور ميانگين دارد.

فارس: وضعيت كارگروه هدفمندسازي يارانه‌ها به چه صورت است؟
اصغريان: كارهاي سنگيني در بحث قانون هدفمندي يارانه‌ها در حوزه صنعت انجام شده زيرا يكي از بخش‌هاي اصلي اقتصاد كشور است و جلسه‌هاي متعددي با واحدهاي صنعتي داشتيم ضمن اينكه رسانه‌ها كمك بسياري كردند و دوره‌هاي ويژه برگزار شده تا گيلان بتواند در اين بخش بهتر وارد شود.

فارس: استان‌ها در بحث هدفمندسازي يارانه‌ها به چند گروه تقسيم مي‌شوند؟
اصغريان: استان‌ها به لحاظ عملكرد در بحث هدفمند كردن يارانه‌ها در وزارت صنايع و معادن به 3 گروه تقسيم شدند و گروه نخست را استان‌هاي بيش از 400 واحد آسيب ديدگي و تاثيرپذيري تشكيل مي‌دهند كه خراسان رضوي بهترين عملكرد را دارد، همچنين گيلان در حوزه استان‌هاي بين 100 تا 400 واحد صنعتي با 254 واحد تاثيرپذير رتبه نخست را احراز كرده و در استان‌هاي كمتر از 100 واحد نيز استان خراسان جنوبي بهترين عملكرد را دارد.

فارس: چه تعداد واحد صنعتي در گيلان براي دريافت انرژي ثبت‌نام كردند؟
اصغريان: 232 واحد از 254 واحد تاثيرپذير استان براي دريافت انرژي ثبت‌نام كردند و تمام آنها پس از تكميل پرونده به بانك عامل معرفي شدند و 163 واحد نيز در بانك مورد پذيرش قرار گرفتند و دليل عدم پذيرش 90 درصد باقي مانده كه 70 واحد پذيرش نشده را تشكيل مي‌دهند، نقص در پرونده اين واحدهاست ضمن اينكه 159 واحد صنعتي از 163 واحد پذيرش شده در بانك عقد قرارداد كردند.

فارس: وضعيت كارخانه‌هاي چاي‌سازي به چه صورت است؟
اصغريان: كارخانه‌هاي چاي بحراني‌ترين واحدها از نظر انرژي هستند و دولت آنها را در كارگروه صنايع آسيب‌پذير قرار داده است ضمن اينكه 81 واحد چاي‌سازي از خط اعتباري انرژي استفاده مي‌كنند و اگر اين مسئله برطرف نمي‌شد بحران عجيبي استان را فرا مي‌گرفت كه شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در اين حوزه كمك بسياري انجام داده و به بيش از 30 واحد بدون دريافت وجه سوخت داده شده تا كارت آنها صادر شود.

فارس: چند واحد براي بازسازي صنايع كوچك ثبت‌نام كردند؟
اصغريان: 51 واحد براي بازسازي و تكميل صنايع كوچك ثبت‌نام كردند، 21 واحد پرونده‌هاي خود را تكميل كردند، 6 واحد در مرحله عقد قرارداد با بانك‌ها هستند، 14 واحد پرونده آنها تكميل شده و به‌زودي به بانك معرفي مي‌شود و 7 واحد باقي مانده نيز در دست بررسي است.

فارس: چند واحد براي بازسازي صنايع سنگين در گيلان ثبت‌نام كردند؟
اصغريان: 13 واحد در بحث بازسازي و تكميل صنايع بزرگ در استان ثبت‌نام كردند، پرونده 9 واحد تكميل شده، 3 واحد طرح توجيهي خود را تحويل دادند و با تكميل بررسي‌هاي مشاور براي دريافت تسهيلات معرفي مي‌شوند كه بزرگ‌ترين آنها كارخانه چوكا با 75 ميليارد تومان جزو طرح‌هاي سنگين در كشور است و بار سنگين مالي براي دولت دربر دارد.

فارس: چند واحد در حوزه مولدهاي برق ثبت‌نام كردند؟
اصغريان: 11 واحد در حوزه مولدهاي برق در بخش صنعت ثبت‌نام كردند و در مرحله بررسي ابتدايي قرار دارند ضمن اينكه 570 مگاوات مجوز صادر شده كه در نوع خود كم نظير است.

فارس: بازخورد هدفمندي يارانه‌ها در اصلاح قيمت‌ها چگونه است؟
اصغريان: دولت تلاش مي‌كند قيمت‌ها افزايش پيدا نكند و حوزه صنعت و معدن همكاري خوبي با دولت دارد، تنها موردي كه تا كنون در استان به تصويب رسيده، افزايش 10 درصدي قيمت شن و ماسه و بتن است و در بقيه موارد به صورت كشوري تصميم‌گيري مي‌شود ضمن اينكه بقيه واحدها قبول كردند قيمت‌ها را افزايش ندهند.

فارس: وضعيت گازرساني به شهرك‌هاي صنعتي به چه صورت است؟
اصغريان: شركت گاز گيلان همكاري خوبي در حوزه گازرساني به شهرك‌هاي صنعتي دارد و در حال حاضر تنها دو شهرك صنعتي استان فاقد گاز هستند و اميدواريم تا پايان تير ماه سال جاري تمام واحدهاي صنعتي مستقر در شهرك‌ها نيز گازدار شوند.

فارس: آيا كارخانه‌هاي شالي‌كوبي از خط اعتباري انرژي بهره‌مند مي‌شوند؟
اصغريان: به كارخانه‌هاي شاليكوبي بايد كمك شود تا در حوزه خط اعتباري انرژي وارد شوند و در حال حاضر سايت سازمان بسته است و انتظار داريم در اين زمينه به صورت ويژه عمل شود.

فارس: صنعت ابريشم گيلان در چه وضعيتي قرار دارد؟
اصغريان: ابريشم صنعت راهبردي گيلان است كه در گروه صنايع آسيب‌پذير قرار نگرفته و انتظار داريم در اين موضوع كمك اساسي صورت گيرد.

فارس: چه پيشنهادي براي برطرف شدن مشكل واحدهاي صنعتي گيلان داريد؟
اصغريان: با تقسيط 3 ساله سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي بيش از 60 درصد مشكل آنها برطرف مي‌شود و در حال حاضر قانون بانكداري جمهوري اسلامي به غير از موارد استثنا در بانك صنعت و معدن اين اجازه را به ديگر بانك‌ها نداده است، ابلاغ ضوابط پرداخت تسهيلات بانكي در بخش بازسازي و تكميل بايد به نحوي باشد كه شرايط عادي بانكداري بر آنها حداقل در صنايع كوچك امتداد پيدا نكند ضمن اينكه اگر گيلان مي‌خواهد در حوزه صنعت و توسعه صنعتي پيشرفت داشته باشد بايد زيربناها را تكميل كرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.15 seconds.